SEO Elektro - קידום אתרים מקצועי
a

תוכן איכותי: יותר ממטבע לשון

פורסם ב 20.01.2010 על ידי - שוקי גלילי

החידוש הגדול באלגוריתם של Google, למן יומו הראשון, היה המשקל שהעניק לקישורים נכנסים. גם היום, מספר גדול של לינקים הוא בבחינת תנאי הכרחי להשגת דירוגים גבוהים בתוצאות החיפוש עבור ביטויים תחרותיים. כמובן שאופן ההתייחסות ללינקים השתנה מאד במשך השנים - חשוב לא רק כמה קישרו אליך אלא מאיפה וכיצד; יש חשיבות לגיל הלינק, מיקום בדף, ופרמטרים שונים שקשורים לדף ולאתר המקשרים. טקסט העוגן (Anchor) היה ונותר אחד הפרמטרים המרכזיים לקביעת הרלוונטיות של דף עבור מילות מפתח וביטויים, ומשקלו ומורכבות ההתייחסות אליו גדלים. אבל זה לא הכל.

קל להשתכנע שלינקים הם כל הסיפור; שיש צורך בתוכן, כלשהו, כדי לטווח מילות מפתח וביטויים אך לא מעבר לכך. שהמונח "תוכן איכותי" שנשחק עד דק בפיהם של דוברי גוגל ושל אנשים בענפי התוכן והקידום, הוא פיקציה. מטבע לשון שאין מאחוריה תוכן (כן, משחק המילים שעשע גם אותי). ואכן, בהרבה מקרים ניכר, או נדמה, שאיכות התוכן היא לא באמת שיקול מרכזי בדירוג תוצאות, או לפחות שתוכן איכותי איננו מספיק, לא מהווה תחליף ולא יכול לעמוד בזכות עצמו. אבל אל תתנו לזה להטעות אתכם: התוכן האיכותי הוא העתיד.

החשיבות הפוחתת של הקישורים

תוכן איכותי
ככל שאנחנו יכולים לקבוע, רוב השינויים שעבר האלגוריתם של Google במשך השנים קשורים לירידה בערך של הלינקים. כל סיגנל שהצטרף לאלגוריתם ואיננו קשור ללינקים - בין אם מדובר בניתוח של דפוסי גלישה, Social Media Metrics, מידע היסטורי על ה-Domain או ביצועי טעינת דף - אומר, הלכה למעשה, פחות משקל לקישורים הנכנסים. חשובה הפרספקטיבה ההיסטורית. לכתחילה, העדיפות ש-Google העניק לקישורים על-פני מאפייני On-Page, נועדה להסיט את מרכז הכובד של ה"חשיבות" וה"רלוונטיות" מגורמים שתלויים לחלוטין בבעל האתר לכאלו שמשקפים את חוות הדעת האובייקטיבית של בעלי אתרים אחרים.

אבל במציאות שבה קיים ענף שלם שעיקר עיסוקו הוא ביצירת לינקים והקמת אתרים לשם מתן לינקים, החלפת לינקים, שתילת לינקים וכו', קשה יותר ויותר לדבר על אובייקטיביות. המניפולציה הפכה פשוטה מדי ומספר הקישורים הנכנסים הוא לעיתים קרובות לא יותר מאינדיקציה למשאבים שבעלי האתר הצליחו להקצות לעבודת SEO. אינדיקציה לא בלתי חשובה, אבל לא בהכרח הקובעת.

חוות דעת אנושית

לאן הגיוני, אם כן, שהאלגוריתם יתפתח? מכיוון שבסופו של דבר מטרתו היא לנבא עד כמה התוכן של דף מסוים יענה על הציפיות של גולש שביצע שאילתא מסוימת, הדרך הטבעית והמתבקשת היא להתייעץ עם גולשים אמיתיים. גוגל נהגה לעשות את זה, בעקיפין, כבר בגירסאות המוקדמות של האלגוריתם. לדוגמא, באמצעות בדיקת שיעור ההקלקות (CTR) בתוצאות החיפוש. גישה אחרת, שהלהיבה את הדמיון לפי שנים בודדות, ואפשר לומר שבאיזה מקום מערכת ה-SearchWiki היא יישום שלה, היא זו של ה-Social Search. היום מדברים הרבה (מדי) על מדיה חברתית כעל מקור לחוות הדעת. וישנו כמובן הניטור של "תוצאות האמת", דפוסי הגלישה באתר בפועל.

אבל בין אם מדובר ב"חכמת ההמונים", בהקלקות SERPs או באופן שבו בני אדם (או בוטים) גולשים באתר שלנו - הפתרון לא שם.

ברור שכל הנ"ל ניתנים למניפולציה, ולמעשה - המניפולציות הן בדרך-כלל די פשוטות. לכן, את ריבוי הסיגנלים מהסוג הזה אפשר לראות כפיזור ביצים בהרבה סלים. מעשית, אי אפשר לראות בהם יותר מ"חוות דעת נוספת". הם טובים בעיקר לזיהוי אנומליות ויכולים להיות יעילים כמדדים שליליים, כלומר כאלה שמורידים דירוג - אבל לאו דווקא כאלה שתורמים לו.

החזית האחרונה: התוכן

ככל שהופכים בנושא, אין מנוס מהמחשבה שהדרך לדעת האם תוכן מסויים הוא "איכותי" או לא היא להיות מסוגל לקרוא ולהבין אותו, ויותר מסימן או שניים מצביעים על כך שזה הכיוון של גוגל. מדע בדיוני? לאו דווקא. אם קוראים בין השורות, אפשר להבין שגוגל מכוונת למצב שבו Googlebot יהיה בעל תבונה דומה לזו של "הקורא הסביר". כלומר, יוכל "לקרוא" את התוכן ו"להבין" מה שכולנו יכולים להבין כשאנחנו גולשים לאתר, בתוך הרף עין - שמדובר בטקסט רהוט או עילג, בהיר או מעורפל, מרתק או משמים.

התהליך האבולוציוני בדרך לשם ממושך מאד, אבל הוא מתנהל כבר הרבה שנים. כבר שנים שהאלגוריתם יודע לנתח גורמים שקשורים למבנה הטקסט, טיפוגרפיה, שכיחות מילים ומיקומן בדף, ועוד כהנה וכהנה. ניכר שיש בידי גוגל כבר היום יכולת מסויימת, לפחות, לשייך מילים לשדות סמנטיים ומשלבי לשון, לזהות מילים נרדפות, לאפיין (במידה מסוימת) הקשר באמצעות מבנים דקדוקיים וכיוצא בזה.

האתגר האיכותי

אם גוגל הגיעה להישגים דומים, אפילו קצת, למדענים כמו פרופ' משה קופל הישראלי (ואם לא אז היא הולכת לשלם הרבה כסף על הישגיהם), אז אין ספק ש-Google יכול כבר היום "לקרוא" טקסט ולקבוע האם נכתב על-ידי איש אקדמיה או פקאצה, האם מדובר בשירה או בטקסט עיתונאי, האם מדובר בטקסט קוהרנטי או בערימת גבבה. בדומה לאלגוריתמיקת ה-Artificial Life שחוללה מהפך פרדיגמטי בקיברנטיקה, נראה שגם אצל גוגל הגישה היא של Bottom Up. השאיפה היא לא להגיע לחיקוי מדויק של התפיסה או החשיבה האנושית, אלא למידול של מה שאנחנו מכירים כ"תוכן איכותי", שיאפשר ניבוי סטטיסטי בדיוק גדל והולך.

איך ומתי זה יקרה? כמה נצטרך לחכות עד שנראה את השינוי בתוצאות החיפוש? את זה נשאיר למאמרים הבאים...

אלקטרו מציעים לך קשת רחבה של שירותים בתחום השיווק והתדמית באינטרנט: צור קשר

צור קשר

חייגו: 073-2636700

גוגל אנליטיקס

מדריך מעשי

נצלו את גוגל אנליטיקס באופן מעשי, לשיפור דירוג והמרה באתרכם.

החזר השקעה בפרקטיקות SEO

"תוחלת": מילה חדשה-ישנה שתאפשר לכם להעריך את החזר ההשקעה מעבודת קידום אתרים.

שותפים עסקיים


כל הזכויות שמורות לפאוורפון בע"מ - קידום אתרים, פרסום באינטרנט © 2012